Medycyna towarzyszy ludzkości od zarania dziejów i podobnie jak wiedza, wpisana jest w egzystencję każdego człowieka. Wiedza ma szerokie konotacje i najczęściej kojarzy się z mądrością, oczytaniem, erudycją, czy poziomem wykształcenia. Jednocześnie można ją postrzegać jako umiejętności, kwalifikacje, czy doświadczenie. To czyni podział wiedzy na teoretyczną i praktyczną, który został zdefiniowany już przez Arystotelesa.
Podstawą wiedzy jest więc zarówno nauka, jak i doświadczenie, zaś ich macierzą jest edukacja. Edukacja poprzez empiryczne doświadczenie, umożliwia nie tylko poznawanie nowego, ale również odkrywanie własnych talentów, zmysłu zabiegowego, intuicji, czy też kreatywności. Kluczowa jest nauka praktyki pod kierunkiem mentorów, doświadczonych klinicystów.
Medycyna jak żadna inna dziedzina, łączy teorię i praktykę w pewną konkretnie określoną wartość, składającą się na kompetencje. Szczególnie istotne są one w medycynie zabiegowej, w której leczenie pacjentów polega na wykonywaniu zabiegów, czyli fizycznej ingerencji w ludzki organizm. Nic więc dziwnego, że dla każdego lekarza proces nieustannego podnoszenia własnych kwalifikacji, stanowi naturalną drogę rozwoju, samorealizacji i osiągania satysfakcji zawodowej.
Historia medycyny naznaczona jest błędami diagnostycznymi i terapeutycznymi. Ale w edukacji chodzi o coś znacznie szerszego niż jedynie o spełnienie naczelnej zasady etyki zawodowej Primum non nocere, bo to jest oczywiste. Celem edukacji jest uzyskanie wiedzy i umiejętności zabiegowych oraz wypracowanie optymalnych kanonów postępowania, aby na danym etapie ewolucji naukowej, wiedzieć jak w najlepszy możliwy sposób leczyć pacjentów, umieć usuwać wszelkie stany patologiczne, przywracać im zdrowie i funkcjonalność, a w przypadku lekarzy dentystów także piękno.
Stomatologia nieustannie ewoluuje i jest odzwierciedleniem postępu naukowo-technicznego, który jak nigdy wcześniej, związany z ciągle rosnącym popytem na piękne i zdrowe uzębienie. To odpowiedni impuls do poznawania nowych możliwości wypracowywanych przez współczesną medycynę. Nowe technologie procesowe, to wykorzystanie ludzkich komórek i tkanek, a także biomateriałów, polimerów naturalnych takich chociażby jak kolagen, chitozan, czy kwas hialuronowy, oraz polimerów syntetycznych. Nie tylko w stomatologii, powszechne stało się zastosowanie stopów tytanu. W technikach zabiegowych coraz częściej wykorzystywane są zasady fizyki i biomechaniki. Rozwój technik rekonstrukcji uzębienia zorientowany jest na digitalizację, wirtualne planowanie leczenia, technologię CAD-CAM, szablony oraz zaawansowaną diagnostykę radiologiczną. Podobny postęp zdominował obszar laboratorium dentystycznego, w którym nowe technologie zamieniają możliwości wykonywania rekonstrukcji protetycznych o parametrach jakościowych dotąd nieosiągalnych.
Edukacja daje szansę na ciągłe poznawanie tych i wielu innych nowości, po to, aby poszerzać perspektywy leczenia i włączać je w paletę swoich kompetencji. Edukacja jest naszym przewodnikiem i opoką, a jednocześnie perspektywą dla ścieżki zawodowego rozwoju.
Na naszym blogu pragniemy prezentować szeroką rozumianą wiedzę, użyteczną dla lekarzy dentystów. Będą to więc wszelkie innowacje, związane przede wszystkim z nowymi technologiami produktowymi i procesowymi oraz metodologią leczenia. Komponować z nim i będą informacje o nowych formach dydaktycznych, formach i metodach kształcenia oraz metodyce przekazywania wiedzy, a także nowe cele kształcenia adekwatne do inicjowanych rozwiązań zabiegowych. Będziemy przedstawiać sylwetki wiodących wykładowców. W artykułach znajdą się też aspekty prawne, a także ciekawostki ze świata nauki i techniki. Mamy nadzieję, że nasz blog stanie się miejscem integracji środowiska lekarzy dentystów i źródłem cennych informacji. Zapraszamy do lektury.
Jarosław Szycik